«Jeg kjenner på mer energi og overskudd, og har det skikkelig bra»

«Jeg kjenner på mer energi og overskudd, og har det skikkelig bra»

Da jeg hørte Camilla snakke om overtenking på en podcast ble jeg veldig nysgjerrig på hennes måte å arbeide på. Jeg følte hjernen min spant i øst og vest med overtenking over alt fra den minste ting til de store valgene i livet:

.

  • Hva hvis jeg ikke rekker det jeg skal? 
  • Hva hvis det også går galt? 
  • Hva hvis jeg glemmer det jeg skulle?
  • Jeg sa sikkert noe dumt nå…
  • Kjæresten min er sikkert lei av meg, 
  • Jeg er bare «sånn»… 

.

Som nybakt mamma var jeg ekstra bekymret for hvordan jeg skulle håndtere livet fremover med jobb og barn, og alt som hører med. Jeg var livredd for å skulle løpe resten av livet i et hamsterhjul med konstant stress, og der jeg aldri ville føle meg bra nok for meg selv. Det var ikke et sånt liv jeg ville ha. 

.

Jeg veide også for mye, hadde lite energi og ønsket å gå ned i vekt, men jeg var usikker på om jeg hadde et overspisingsproblem, og derfor usikker på om Camillas program ville passe for meg. Jeg bestemte meg for å bestille en kartleggingstime, og det er jeg uendelig glad for at jeg gjorde. 

.

Camilla er en svært varm person, hun er engasjert og strekker seg langt for å sette seg inn i andres situasjon og se løsninger. I kartleggingssamtalen tok Camilla seg god tid til å lytte til mine utfordringer og forklare hvordan hun jobber, og ikke minst hvilke forventninger hun har til at man forplikter seg til programmet. Og det er viktig å være dedikert hvis man vurderer å jobbe med Camilla. For min del var denne kartleggingssamtalen på en måte første hinder i å finne ut om jeg kunne forplikte meg tilstrekkelig til å gyve løs på programmet. Her, som med så mye annet, tvilte jeg på meg selv og om jeg kunne klare det. Det traff på en måte kjernen i mine utfordringer allerede der. Men noe av det viktigste jeg har lært gjennom å jobbe med Camilla er at jeg må gi slipp på kontroll og stole på «prosessen» og jeg finner løsninger. Hun forklarte meg at jeg måtte stole på dette var et gjennomarbeidet program, og at hvis jeg fulgte det og la inn arbeidsinnsats jevnt og trutt så ville jeg få resultater. 

.

Det er utrolig mye her i livet som vi ikke kan forberede oss på, og jeg har lært at det hjelper ikke å prøve å ha gjennomtenkt alle mulige, tenkelige konsekvenser og alle mulige «hva hvis» for å ha kontroll. Jeg vil heller stole på at ting går bra når jeg forbereder meg, og at når uventede ting skjer, så finner jeg ut av det. Hun har lært meg å stille spørsmålet «Er dette nyttig?» til tanker som dukker opp. Og når tankene kommer om mulige negative konsekvenser eller at jeg føler jeg mister kontroll, så hjelper det å stille dette spørsmålet. Svaret er så godt som alltid nei, og da er neste spørsmål om det er noe annet mer livsforsterkende jeg kan velge å gjøre eller tenke på istedenfor. Dette er til stor hjelp i hverdagen og har gjort meg bevisst på mange unyttige tanker. 

.

Når det gjelder mat hadde jeg utfordringer med at jeg ofte gikk altfor lenge uten mat og ble skrubbsulten utover ettermiddagen. Da ble det ofte lett å ty til sjokolade eller annen usunn mat. Jeg var en av de som kunne inhalere en sjokolade uten at jeg fikk det med meg bare fordi jeg fikk så sterke cravings og egentlig hadde jeg nok behov for ordentlig mat. Jeg følte sjokoladen og alle de raske karbohydratene ropte på meg fra skapet. Kroppen var tung og sliten, og jeg fikk kjempedårlig samvittighet etter å ha spist usunt. 

.

Gjennom programmet Helhjertet Forvandling fikk jeg prentet inn på nytt at jeg faktisk er helt nødt til å spise jevnt gjennom dagen, ha godt sammensatte måltider, få nok søvn og restitusjon, få frisk luft og trene for å ha en god energi i kroppen og kunne gå ned i vekt. Egentlig er dette selvsagte ting i teorien, men det å gjøre det i en travel hverdag er noe annet. Jeg lærte mentale strategier og teknikker for å prioritere dette igjen og har gått ned en del kilo i vekt, men enda viktigere er at jeg kjenner på mer overskudd og energi til å være en bedre mor, en bedre kjæreste og ha det godt med meg selv. 

.

Balansen mellom jobb- og familieliv henger tett sammen med dette. Uten grunnmuren på plass i form av en sunnere livsstil og sunnere kropp er det vanskelig å få til en god balanse mellom jobb- og familieliv, synes jeg. Jeg har endret vanene mine slik at jeg har mer overskudd til å planlegge oppgavene mine godt på jobb. På den måten klarer jeg bedre å prioritere hva som er viktig og få dette unna, og være fornøyd med alt jeg får gjort istedenfor å pine meg selv med alt jeg ikke får gjort. Camilla har hjulpet meg med flere ekstremt nyttige mentale teknikker i hverdagen som jeg bruker aktivt der. 

.

Jevnt over har jeg flyttet fokus fra alt som jeg ikke ville ha, til det jeg ønsker meg her i livet. Når jeg fokuserer på alt det fine blir det også mye tydeligere for meg, og jeg kjenner mye mindre på irritasjon og frustrasjon. Jeg er mer proaktiv i å oppnå målene mine, og jeg har det skikkelig bra. 

.

Jeg vil anbefale på det varmeste å arbeide med Camilla! 

.

  • Merete H.

Related Posts

5 grunner til at du ikke går ned i vekt

5 grunner til at du ikke går ned i vekt

Vekttap er en kompleks prosess og det er veldig mye som påvirker om vekten går ned eller står «bom fast». For nei – det er ikke bare å kutte i kalorier og øke i treningsmengden!  . Det kan være mange ulike faktorer som gjør at […]

Stress holder deg igjen fra å nå målene dine!

Stress holder deg igjen fra å nå målene dine!

Blir du ofte så stresset i løpet av dagen at det føles ut som alt for mye, og du er desperat etter å få fred, få en flukt, en pause eller bare vil vekk? . Alt du har lyst til er å droppe alle oppgavene […]



nb_NONorsk bokmål