Når du ofte går på vekten legger du opp til å sabotere for deg selv!

Når du ofte går på vekten legger du opp til å sabotere for deg selv!

Veier du deg ofte? En gang i uken? Eller kanskje daglig? 

Starter du dagen din med å gå på vekten? Og hvis du ser et tall som du ikke liker, – kanskje den har gått opp de siste dagene og alle fall ikke gått ned, så får det avgjøre:

– Om du er bra nok og på rett spor i dag

– Hvordan du skal pine deg selv med å spise minimalt for å hente deg inn igjen

– Hvordan du har det med deg selv denne dagen 

For de fleste jeg jobber sammen med så handler ikke det å veie seg ofte om en «faktaopplysning».

 

Det er en emosjonell forsikring på at du er på riktig vei og at du er god nok! 

Når noen har et slikt forhold til vekten sin så er vekten er faktisk det verste verktøyet du kan bruke for å følge med om du har fremgang og går ned i vekt!

 

Her er hvorfor:

 

1. Mindfucket💥

For de som veier seg veldig ofte så handler det som regel ikke om vekten som fakta – det henger sammen med selvfølelsen din og om du er god nok!

Og når vekten ikke er et positivt og fantastisk oppløftende tall (for hvor ofte er den i det hele tatt det?!), så slår følgende mindfuck inn:

– «Å nei, jeg veier 1 kilo mer enn i går, j***** dritt.. Jeg er jo en fiasko»

– «Jeg har spist så lite og vært så streng i 2 uker – og så har jeg bare gått ned 0,5 kilo?? Fuck it – dette er ikke verd det. Jeg drar på butikken og kjøper sjokolade.»

– «Å Nei, jeg har gått opp 2 kilo siden i går. Thats it! Jeg skal trene to ganger for dagen og ikke spise på en uke!!»

Hvis du har selvfølelsen og verdien din knyttet opp mot tallet på vekten, så er det veldig dumt å bruke dette som måleverktøy for fremgang fordi det bare vil forsterke mindfuckene rundt mat, kropp og selvfølelsen din. 

 

2. Det er daglige variasjoner i vekten din og det kommer an på syklusen din!🍓

Hormonelt har kroppen vår syklus og vi endrer oss daglig. En uke før menstruasjonen kan du føle deg som en vandrende vannballong: «Du er oppblåst, alt kan være stramt rundt magen og ringene er stramme eller passer ikke. Det kan også være et par dager midt i syklusen din rundt eggløsning hvor du er mer oppblåst og «vandig» enn de andre. Og det har kun noe å gjøre med at kroppen binder mer vann avhengig av hvor den er hormonelt i syklusen. 

Dermed er det veldig dumt å bruke vekten som et mål for at du er på sporet for å gå ned i vekt, når denne kan medføre STORE svingninger som ikke har noe med fettmasse å gjøre. Du setter deg selv opp for fiasko, selvpining og dårlige dager når du ser deg blind på vekten. 

 

3. Søvn😴 

Bare en dårlig natt med søvn kan påvirke tallet på vekten, og det kan føre til at vekten øker. Vi holder på mer vann når vi sover dårlig, og hvis dette pågår over tid så kan vi også ende opp med å ha en høyere inflammasjons-grad i kroppen. Alt dette påvirker hele systemet vårt, helsen vår og kroppens evne til å gå ned i vekt. Ja du leste riktig – søvnmangel kan også påvirke fettforbrenningen negativt!

 

4. Stress🥵

Stress har samme effekten på kroppen som søvnmangel har: Det påvirker vår evne til å forbrenne fett, det øker vannmengden i kroppen og det øker inflammasjons-graden i kroppen. Med andre ord: Hvis vi opplever emosjonelt stress, mentalt stress eller fysisk stress så vil det påvirke vekten vår!

 

5. Vekten er ikke alltid en indikator for fremgang😳

Endringer kan skje i kroppens sammensetning og utseende uten at det gir utslag på vekten. Du føler deg slankere og klærne passer annerledes, men så går du på vekten og den viser at vekten er kun den samme, eller du har gått opp et par kilo. Dermed blir du knust, du forkaster følelsen av å føle deg slankere fullstendig, du slutter å stole på deg selv og hvordan du føler deg i kroppen din og du blir fullstendig demotivert.

 

6. Salt mat og alkohol🍷

Hvis du har spist mat med mye salt i, eller drukket endel alkohol så vil kroppen din holde vann. Dette er heldigvis raskt forbigående (med mindre du velger da å tenke «fuck it» fordi du føler deg crap og pløsete og hengir deg til maten og vinen 3 dager til ende i helgen), men mens det står på så leser hjernen din det som en økning av vekten og at du la på deg MASSE etter fredagens utskeielser. 

 

7. Sammensetningen på måltidene dine🥙

Sammensetningene på måltidene dine og kvaliteten på maten du spiser vil ha noe å si for hvordan det slår ut på vekten. Noen matvarer kan påvirke hvor mye vann du har i kroppen, hvor mye masse du har i fordøyelseskanalen og hvor fort kroppen vil kvitte seg med dette gjennom en tur på do! Du kan bli oppblåst og være  et par kilo tyngre fordi maten i tarmen også binder masse vann der, men det som egentlig er greien er at du går rundt og forbereder en kjempestor 💩

 

Som du ser så er det mange faktorer som påvirker tallet på vekten. Når din selvfølelse defineres av tallet på vekten, og all tillit til om du gjør ting riktig for å gå ned i vekt knyttes til dette tallet, så setter du deg selv opp for å ha mange dritt-dager i fortvilelse, sabotere for deg selv og dermed rive deg enda lengre ned. 

 

Når du har selvfølelsen din og all tillit til om en vektreduksjons-prosess funker knyttet opp til tallet på vekten, så er det dermed ut fra alle punktene over den verste måten du kan følge med på om du har fremgang og om det du gjør faktisk fungerer over tid!💀❌⛔️