Problemer med å gå ned i vekt er et emosjonelt problem, del 1

Problemer med å gå ned i vekt er et emosjonelt problem, del 1

Mange av dem som kontakter meg er ikke klar over hvor stort omfanget av utfordringene med overspising, slanking, helse, kropp og vekt er. Du har kanskje “bare et vanskelig forhold til mat”, er kresen, matlei og ofte tyr til raske løsninger selv om du vet at det ikke er optimalt for en vektreduksjon og helsen din.

Andre har mer omfattende utfordringer: Du merker at dette er et problem hvor du gang på gang ender opp med å spise «alt du ikke skulle», eller all maten på «nei-listen». Så blir dette til en verkebyll som stripper vekk din egen selvtillit og mestringsfølelse når det kommer til troen på at du kan klare å gå ned i vekt.

Alle felt i livet ditt preges fordi du har det kjipt med deg selv med mye negative følelser. Dette gir ofte dårlige dager, og dermed påvirker det hvordan du lever livet ditt, hvilken versjon av deg du er mot alle rundt deg. 


Perfeksjonisme – en veldig misforstått standard

Mange har kommet seg veldig langt på andre felt i livet: Du har kanskje en lang utdannelse, en god jobb som krever mye av deg, familie, hus og hjem. 

Du har anser deg gjerne som en perfeksjonist og du har kommet deg langt med perfeksjonisme som standard. Men på et tidspunkt gikk du fra å være en målrettet, prestasjonsorientert og driftig “bad ass”, til å føle at du konstant brannslukker og kaver gjennom hverdagen gispende etter luft. Hverdagen din har blitt så krevende at du aldri føler du har overskudd. Energien er fraværende og ofte så dagdrømmer du. Etterpå blir du enda mer stresset fordi du ser det blir umulig å komme over dagens “to do”-liste. 

Likevel går kanskje en god del ting bra i livet ditt på mange områder. Men i hamsterhjulet så har du måttet bortprioritere deg selv og helsen din, og kiloene har kommet på flere og flere. 

Tidligere har du kanskje klart å gå ned i vekt med intense regimer og harde dietter. Men av en eller annen grunn så får du det ikke til lengre, og alle dine forsøk på å få til «det perfekte opplegget» har bare ført til feiling. I samme slengen har du fått et skikkelig anstrengt forhold til mat. Troen på din egen gjennomføringsevne rundt mat og å klare å gå ned i vekt har stupt, for du får det jo bare ikke til.

Følelsen av å ikke være god nok og ikke strekke til ligger konstant og ulmer i bakhodet. Klærne passer ikke lengre, buksen strammer i midjen. Du skulle helst unngått å sett ansiktet ditt på skjermen under alle teams-møtene på jobb, og du føler deg ikke vell i din egen kropp.

Du skulle ønske du var mer aktiv og mer komfortabel, men du holdes likevel tilbake av alle disse kiloene og lever ikke slik du virkelig ønsker. Likevel er hverdagen så krevende at alt du har lyst å gjøre når kvelden kommer er å lande i sofaen med noe snaks og/eller noen glass med alkohol. Dette har bare blitt et mønster, du må bare ha det.  

Du er flink til å dytte det bort og fokusere på det du må få gjort i hverdagen, men så snart du får et øyeblikk for deg selv kommer tankene som en mørk sky over hodet på deg. Og du kjenner du er sliten og lei. Lei av dette livet som er så strevsomt, sliten av å alltid kave av gårde og likevel så flytter alltid målstreken seg. Lei av å aldri få ting slik du ønsker, lei av å ikke kjenne igjen den du ser i speilet, og lei av å føle deg fanget i hamsterhjulet, i din egen kropp og alltid streve med maten. 


«Slik har livet bare blitt…»

De som strever med disse tingene i hverdagen har ofte blitt så vant til at det er der, at de tenker at “Slik har bare livet blitt”. De tolererer de dette nivået av kav, mas, slit, strev og dårlig livskvalitet. De lever et liv hvor de store deler av dagen har hodet fullt av stress, jag og negative følelser, så de har det faktisk ikke bra store deler av dagen. Mange er direkte ulykkelige. 

Dette påvirker igjen hvilken versjon du har å gi av deg selv til alle rundt deg i alle situasjoner. Har du noen gang tenkt over akkurat det?

Er det ikke et stort tankekors hvordan vi tar på oss et smil og kjører på gjennom arbeidsdagen slik vi må, og når vi kommer hjem til partner og eventuelt barna våre så får de en utslitt, sur, glefsete, lite tolerant, sliten og kort-luntet versjon av deg? 

Du kanskje ikke er klar over er at problemene du føler er knyttet til mat, helse og kroppsvekt, kun er et symptom på underliggende ting som foregår. Det kan være faktorer som perfeksjonisme, ikke føle seg god nok, lav selv-verdi og lav selvfølelse, «flink pike syndrom», people pleasing/å være «ja-menneske», over-analysering, over-tenking, kronisk bekymring, stress, depresjon, angst osv.

Alle disse kan være en stor del av problemene du strever med og jo mer du strever med disse, jo sterkere blir symptomene rundt mat, emosjonell spising og overspising.

Videre så er det slik at jo mer du strever med mat og ditt forhold til deg selv, jo verre du tenker om deg selv og kroppen din, jo mer stress skapes fordi du føler at du mangler kontroll og du mister mestringsfølelsen. Dermed blir det en vond sirkel som forsterker seg selv, og overspisings-mønsteret dannes. 

Å gå å kverne på slike utfordringer stjeler også enormt mye av fokuset ditt, de mentale kreftene dine, energien og kapasiteten din, og det forsterker at du går rundt i hverdagen og føler deg sliten. 


Hva bunner mønstrene i?

Det er mulig å bli kvitt disse utfordringene en gang for alle, men det vil ikke skje av seg selv. 

Du har brukt årevis på å trene hjernen din opp til å bruke de nervebanene du bruker for å gjøre akkurat det du gjør i dag. For å skape endring må du trene den opp til å slutte å bruke disse og heller danne nye nervebaner, og dermed vil du få bukt med problemet ditt. 

Men du må også tørre å tro at drømmene du innerst inne ønsker deg er mulig. Å leve med frihet, glede og ro som en stor del av hverdagen din. 


Så hva er løsningen?  

Det første og aller viktigste steget du må ta er å tørre å stille deg selv spørsmålene: 

“Hva kommer til å skje hvis jeg aldri rydder opp dette? Hva vil det bety for meg, livet mitt, og de rundt meg? Og hvordan kommer dagene i livet mitt til å bli da?

Hvor kommer jeg til å være om 12 måneder, om 5 år og om 10 år frem i tid hvis jeg fortsetter å lukke øynene og stikke hodet i sanden, leve livet mitt på denne måten, kombinert med at jeg strever, lider og kaver meg gjennom hverdagen gispende etter luft? Med en total følelse av stress, utilstrekkelighet og å aldri være god nok?”

Å stille seg selv disse spørsmålene kan være det mest ubehagelige du kan gjøre, men det er også noe av det aller viktigste du kan gjøre for deg selv. Du kan ha brukt mange år og kanskje tiår på å bedøve deg selv fra alvoret i situasjonen din med å trekke på skuldrene og tenke “slik er livet” for så å stikke hodet i sanden og snu seg til mat og dårlige vaner. Vi mennesker er nemlig eksperter på å unngå emosjonell smerte og vil strekke oss langt for å unngå dette. 

Derfor er det essensielt at du virkelig ser innover i deg selv på hva dette koster deg å leve på denne måten, og det er et av de mektigste stegene din kan ta. Men du må tørre å være modig, for det er ingen andre som kommer deg til unnsetning og redder deg, det er ingen andre som kan gjøre dette for deg. Du må backe deg selv opp! 

Til syvende og sist så handler dette om hvordan disse tingene forringer livskvaliteten din. Hvis du fortsetter i de gamle sporene så vil livet ditt i stor grad fortsette å bestå av dager med stress, jag, kav og negative følelser – og i kjølevannet av dette forringes livskvalteten din i veldig stor grad.

Men det finnes en annen løsning og du kan bryte ut av disse mønstrene og bli fri fra alt som holder deg tilbake og tynger deg ned! Men du må backe deg selv opp med handling og være klar og sulten for å gå en ny vei! Steg en er å være modig å tørre å se hvordan dette påvirker livet ditt og hverdagen din! For det er aller flest hverdager og livet er her og nå. 


Related Posts

Hvordan gå ned i vekt en gang for alle?

Hvordan gå ned i vekt en gang for alle?

Den eneste grunnen til at du ikke har noe du ønsker deg i dag, er på grunn av måten du tenker på. Kroppen din og alt du har i livet ditt akkurat nå er kun en forsinket representasjon av hvordan du har levd frem til nå.

«Jeg har funnet frem til en hverdag jeg kan nyte livet ut»

«Jeg har funnet frem til en hverdag jeg kan nyte livet ut»

Jeg har snudd meg fra å skulle ha et strengt kontrollregime som bare gav meg problemer med overspising og negative følelser, til å finne frem i meg selv og til en hverdag som jeg virkelig kan nyte livet ut.