7 tegn på at du driver med emosjonell spising

7 tegn på at du driver med emosjonell spising

Det er konkrete tegn som er signaler på at du har et emosjonelt problem med mat og driver med emosjonell spising:

.

  • Du føler du har prøv «alt», men du klarer ikke å gå ned i vekt. 
  • Når uforutsette ting skjer så tenker du tenker ofte: «Fuck it, dette er en dårlig dag, jeg kan like godt begynne igjen i morgen/mandag/neste måned» 
  • Du føler aldri det passer. Jobben er bare alt for travel nå, og du må bare få den neste tingen ut av veien så vil alt bli bedre…
  • Du sier til deg selv: «Jeg lover dette er siste gangen», men likevel skjer det igjen og igjen og du bryter løftene til deg selv. 
  • Du har ofte søtsug og cravings, og prøver å stå imot, men må gi tapt med gjevne mellomrom.
  • Du tenker med desperasjon om kroppen din om at du «MÅÅÅ få til å gå ned i vekt nå!!! Det er helt krise hvordan jeg har forfalt…» 
  • Du er perfeksjonist og jakter fremdeles den «perfekte» løsningen for å klare å gå ned i vekt. 

.

Det er imidlertid ikke noe galt med deg som overspiser eller emosjonell spiser. Det er kun en lært atferd som har blitt lagret i hjernen din❤️‍🩹

.

Hva sier dette om deg?

.

Det sier ingenting om dine egenskaper som menneske, om styrker og svakheter, eller om personlige karakter. Det sier kun noe om at hjernen din fungerer akkurat slik den skal gjøre, ved å lagre handlinger som blir gjentatt mange nok ganger som en vane. 

.

Og det fine er at det kan løses.🙏 Du kan lære hjernen din opp til å gjøre andre ting enn å spise når du blir trigget.

.

Hvor går grensen for at forholdet til mat blir et problem?

.

For å si noe konkret om hvorvidt noen har et problem med mat og spising eller ikke, så må vi se på to faktorer: 

Først av alt må du se på om du spiser ting ubevisst eller fordi det er umulig å stå imot. Dermed vil det si at det ikke er fritt valg. Samtidig må du se på om det du spiser er i tråd med verdiene dine. 

Når vi har utviklet emosjonell spising og bruker mat som flukt, så er det ikke maten som er selve problemet. Men hvordan du takler usikkerhet i livet, sammen med hvordan du takler følelser som stress, overveldelse og utilstrekkelighet. 

.

Kronisk stress er som bensin på bålet for emosjonell spising

.

Hvis du er kronisk stresset så står hjernen din fast i «overlevelses modus» og overveldelse. Dette påvirker kvaliteten på tenkingen din. 

Når nivået av stress og overveldelse blir høyt nok i hjernen, så skjer flere ting:

  • Den intelligente delen av hjernen din (cortex) kobles ut.
  • Da blir du reaktiv ved at overlevelseshjernen aktiveres i «fight og flight» modus.

Når vi lever på denne plassen i hjernen vår så håndterer vi usikkerhet, motstand og uforutsette hendelser veldig dårlig. Og når hjernen din fyrer på alle sylindre her, så vil du ikke tenke på de langsiktige målene eller konsekvensene. Men du vil trenge et akutt behov for flukt. Det er her maten kommer inn.

.

Vi er blinde for store problemer fordi de er blitt «normalen».

.

I kulturen vår i dag har stress blitt «normalen». Vi kan relatere oss til hverandre sosialt og drive med «bonding» over en kopp kaffe, mens vi snakker om hvor voldsomt stresset vi er og hvor overveldende livet oppleves. Det har også blitt vanlig å peke på alt annet i livet for å fordele skyld. «Hadde det ikke vært for at jobben er så krevende», «Hadde det ikke vært for at sjefen er sånn», «Hadde det ikke vært for at ungene er umulig», «Hadde det ikke vært for at jeg ikke får sovet om natten», «Jeg klarer bare ikke tenke og fokusere på mer nå med alt det som foregår», og så videre. 

Men hovedårsaken til at noen strever med overveldelse og stress – som igjen gir dem mindfuckene rundt mat, kropp og spising som er listet opp over, er ikke på grunn av de ytre faktorene, men hvordan de fungerer på innsiden. Hvordan vi responderer på og håndterer kronisk stress og årsakene til det stresset. 

.

Når du gjør riktige ting av de riktig grunn får du hele løsningen❤️

.

For å komme ut av problemer med emosjonell spising så må du rekoble responsen din på negative følelser og triggere som gir cravings. Da har du ikke lengre har behov for å bruke mat som flukt. I tillegg må du reparere et anstrengt forhold til mat, og forholdet ditt til deg selv. 

Først når du har høy selvfølelse, tror at du er verdig nok og fortjener det beste for deg selv, da vil du klare å backe deg selv opp fra et sted av kjærlighet. Og det er her magien skjer✨. Det er da du klarer å skape bærekraftige og permanente endringer i deg selv og i livet ditt i lengden🤍.

.

Fordi det ikke er noe galt med deg, du må bare lære en ny måte å møte behovene dine på🤍.

.

Vil du vite mer om hva du kan gjøre for å håndtere emosjonell spising? Book en time med meg her.✨🤍


Related Posts

Er du perfeksjonist? Få med deg dette tipset!

Er du perfeksjonist? Få med deg dette tipset!

Som perfeksjonist opplever du at du aldri strekker til og aldri når helt opp. Og derfor får du bare mindre og mindre tro på deg selv.

10 kritiske komponenter som mangler i de fleste vektreduksjons-programmer!

10 kritiske komponenter som mangler i de fleste vektreduksjons-programmer!

Sannheten er at å tilnærme seg et vekttap og en livsstilsendring kun fra en plass av å gjøre noe med kostholdet og/eller trening er ikke hele løsningen!